Η Βασίλισσα Σοφία της Ισπανίας εγκαινίασε το νέο κτήριο του Ινστιτούτου Θερβάντες στην οδό Μητροπόλεως 23 στο Σύνταγμα, σε επίσημη τελετή την Τετάρτη 19 Μαϊου. Στα εγκαίνια παρευρέθηκαν μεταξύ άλλων ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος, η υφυπουργός Εξωτερικών της Ισπανίας Σοράγια Ροντρίγκεζ, ο Ισπανός πρέσβης στην Ελλάδα Μιγκέλ Φουέρτες Σουαρέζ, ο Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, η Γενική Διευθύντρια όλων των Ινστιτούτων Θερβάντες ανά τον κόσμο Κάρμεν Καφαρέλ, ο διευθυντής του Θερβάντες Αθήνας Εουσέμπι Αγιένσα, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα και ο Γιώργος Κουρουπός, διευθυντής της ορχήστρας των χρωμάτων του Μάνου Χατζηδάκη.
Το πρωί της ίδιας μέρας προηγήθηκε η Συνέντευξη Τύπου παρουσία της Γενικής Διευθύντριας όλων των Ινστιτούτων Θερβάντες ανά τον κόσμο Κάρμεν Καφαρέλ (Carmen Caffarel) και του Διευθυντή του Θερβάντες της Αθήνας Εουσέμπι Αγιένσα (Eusebi Ayensa). Το ispania.gr δεν θα μπορούσε να λείψει από μια τέτοια στιγμή, καθώς το site στο οποίο είμαστε μέλη, αγαπούμε και στηρίζουμε, λειτουργεί σαν μία ακόμα γέφυρα πολιτισμού ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Ισπανία.
Οι δυο εκπρόσωποι του Ινστιτούτου Θερβάντες μας μίλησαν αρχικά για την ταυτότητα και την αποστολή του Ινστιτούτου ως θεσμού, καθώς και για τις ειδικότερες υπηρεσίες του στην Αθήνα, σε συνδυασμό με την γενική εκπαιδευτική και πολιτιστική προσφορά του στην Ελλάδα. Στην συνέχεια ακολούθησαν κάποιες ερωτήσεις εκ μέρους των δημοσιογράφων και των λοιπών παρισταμένων και η Συνέντευξη έληξε με ξενάγηση σε όλους τους χώρους του εντυπωσιακού νέου κτηρίου και ένα μικρό κοκτέηλ.
Αρκετά θέματα άνοιξαν κατά τη διάρκεια της Συνέντευξης Τύπου, που νομίζω ότι ενδιαφέρουν ιδιαίτερα όσους ασχολούνται με την εκμάθηση αλλά και την διδασκαλία των Ισπανικών, αλλά και όχι μόνο. Η Κάρμεν Καφαρέλ και ο Εουσέμπι Αγιένσα άνοιξαν την κουβέντα λέγοντας ότι άξιζε και στους Έλληνες αλλά και στους Ισπανούς ένα καλύτερο και μεγαλύτερο κτήριο, που να μπορεί να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των καιρών, καθώς το παλαιό στο Κολωνάκι ήταν μικρό, η ανάγκη για τάξεις δεν μπορούσε να καλυφθεί καθώς και δεν υπήρχε χώρος για αίθουσες με πολυμέσα και για μια σύγχρονη βιβλιοθήκη.
Όταν μάλιστα μας ξενάγησαν στην νέα Βιβλιοθήκη και σχολιάσαμε ότι η διαφορά είναι καταλυτική, ο Διευθυντής του Θερβάντες μας διευκρίνησε ότι ο χώρος της προηγούμενης Βιβλιοθήκης ήταν το γκαράζ στο παλαιό κτήριο, του οποίου η τύχη ακόμα δεν έχει οριστεί, καθώς χρειάζεται μεγάλη και αρκετά δαπανηρή ανακαίνιση εκ βάθρων. Στο νέο κτήριο της οδού Μητροπόλεως υπάρχει πλέον και η δυνατότητα να γίνονται ποιοτικές πολιτιστικές εκδηλώσεις, καθώς το Ινστιτούτο Θερβάντες λειτουργεί σαν γέφυρα και είναι η βιτρίνα της ισπανοαμερικανικής κουλτούρας στην Ελλάδα. Έτσι, δεν χρειάζεται το Ινστιτούτο να στηρίζεται πλέον αποκλειστικά στην βοήθεια και στον δανεισμό αιθουσών από διάφορους Οργανισμούς και Ιδρύματα, που συνήθως όμως περιορίζεται χρονικά η δυνατότητα χρήσης.
Αυτήν την στιγμή ολοκληρώνεται στην ευρύχωρη αίθουσα εκθέσεων στο υπόγειο η έκθεση Ο Μιρό της Μαγιόρκα – χαρακτικά και σχέδια και θα ακολουθήσει η έκθεση Σύγχρονο πανόραμα των εικαστικών τεχνών του Περού που θα διαρκέσει μέχρι τον Σεπτέμβριο. Τον Οκτώβριο θα ακολουθήσει μια έκθεση ζωγράφων και γλυπτών της Μαγιόρκα, που θα εστιάζει σε παραβολές του Μαγιορκίνου συγγραφέα και φιλόσοφου Ramón Llull. Ο κ. Αγιένσα αναφέρθηκε στην προετοιμασία και άλλων εκθέσεων, για τις οποίες όμως θα δωθούν πληροφορίες στο κοντινό μέλλον. Τόνισε ότι του δίνει ιδαίτερη χαρά το ότι δύο από αυτές έρχονται από την Λατινική Αμερική (από το Περού αλλά και το Μεξικό) και αναφέρθηκε σε ένα νέο κύκλο κινηματογράφου, ντοκυμαντέρ για το φλαμένκο αλλά ίσως και σε ένα φεστιβάλ φλαμένκο, κάτι που πολύ χαροποιεί αρκετούς από εμάς στο ispania.gr. Στην αίθουσα συνελεύσεων –όπου είχε γίνει πριν λίγες εβδομάδες αφιέρωμα στον σύγχρονο Κινηματογράφο της Αργεντινής- έγινε η Συνέντευξη Τύπου και από ό,τι μας είπε χαριτολογώντας η κα Καφαρέλ, συνδυάστηκε με την επίσημη δοκιμή των συστημάτων ήχου.
Υπάρχουν επίσης 14 σύγχρονες αίθουσες διδασκαλίες και ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό βιοκλιματικό αίθριο.
Η νέα Βιβλιοθήκη περιλαμβάνει ήδη 20.000 τόμους στα ισπανικά, δημιουργώντας έτσι την πιο γνωστή και μεγαλύτερη ισπανόφωνη βιβλιοθήκη στην Ελλάδα, που απευθύνεται στους hispanistas όλων των ηλικιών. Σε σχόλιό μας ότι αυτή η βιβλιοθήκη είναι απολύτως απαραίτητη ιδίως στους φοιτητές Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού του Ανοιχτού Πανεπιστημίου Πατρών, ο κ. Αγιένσα μας είπε ότι σκοπεύουν –εφόσον υπάρχουν κάποια στοιχειώδη εχέγγυα- να στέλνουν τα βιβλία και σε σπουδαστές στα νησιά, προκειμένου να μπορούν να ολοκληρώσουν τις εργασίες και την μελέτη τους.
Πολύ σημαντικό ρόλο στο νέο χώρο του Θερβάντες παίζουν πλέον η νέα τεχνολογία και τα multimedia, τόσο στις αίθουσες διδασκαλίας όσο και στην Βιβλιοθήκη.
Στην Ελλάδα τα ισπανικά φαίνεται πως έχουν ήδη κατακτήσει το ενδιαφέρον του κοινού, με αποτέλεσμα το Ινστιτούτο Θερβάντες της χώρας μας να έχει τον μεγαλύτερο αριθμό υποψηφίων για πτυχία DELE σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο. 6.000 υποψήφιοι έδωσαν εξετάσεις για κάποιο από τα πτυχία DELE που προσφέρει το Ινστιτούτο Θερβάντες, τις εξεταστικές περιόδους Μαϊου-Σεπτεμβρίου 2009, σε περισσότερες από 10 Ελληνικές πόλεις. Ταυτόχρονα, υψηλό νούμερο μαθητών (γύρω στους 2000 ετησίως) παρακολουθεί τα μαθήματα ισπανικών και πολιτισμού στο Ινστιτούτο, όχι μόνο γιατί η ισπανική γλώσσα «ακούγεται όμορφα» στους Έλληνες, αλλά γιατί έτσι οι νέοι ελπίζουν ότι θα τους φανεί χρήσιμη στο επαγγελματικό τους μέλλον, καθώς προβλέπεται να φτάσει κάποια στιγμή το ίδιο επίπεδο με τα αγγλικά σε βαθμό ενδιαφέροντος και αναγκαιότητας γνώσης. Μην ξεχνούμε ότι η Ισπανική γλώσσα είναι μια από τις επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μια από τις πιο διαδεδομένες γλώσσες διεθνώς, καθώς είναι η επίσημη γλώσσα 21 χωρών (Ισπανία και χώρες Λατινικής Αμερικής) και η δεύτερη επίσημη στη Βραζιλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ταυτόχρονα, είναι η τρίτη γλώσσα σε χρήση στο ίντερνετ. Γι αυτό άλλωστε και το ελληνικό Υπουργείου Παιδείας αποφάσισε από το 2009 να την περιλάβει ως δεύτερη ξένη γλώσσα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (με τα όποια προβλήματα, εμπόδια και αργούς ρυθμούς εξέλιξης υπάρχουν γύρω από αυτό το θέμα, συμπληρώνω σαν απόφοιτος της Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού του ΕΑΠ και σαν μέλος του αντίστοιχου συλλόγου).
Μία από τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων είχε να κάνει με την δυνατότητα δημιουργίας μεταπτυχιακών τμημάτων στο Ινστιτούτο Θερβάντες. Οι εκπρόσωποί του διευκρίνησαν ότι δεν δικαιούνται νομικά να δημιουργήσουν κάποιο σχετικό πρόγραμμα και ότι το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να λειτουργήσουν συμβουλευτικά σε όποια προσπάθεια κάνει το Tμήμα Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Θεσσαλονίκης, των οποίων οι αντίστοιχοι Διευθυντές κα Παυλάκη και κος Ιβάνοβιτς θα ερχόντουσαν και στα εγκαίνια του νέου κτηρίου.
Εκεί που βοηθούν ήδη ενεργά και ελπίζουν και σε εντατικότετρη συνεργασία στο μέλλον από ό,τι μας είπε ο κ. Αγιένσα, είναι στην εκπαίδευση καθηγητών Ισπανικών που θα τους ζητηθεί να διδάξουν στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ιδιαίτερα από τη στιγμή που τα Ισπανικά μπήκαν στα σχολεία, θα αυξηθεί η ζήτηση για καθηγητές της γλώσσας και το Ινστιτούτο Θερβάντες έχει ήδη τμήματα που αφορούν στην θεωρητική αλλά και πρακτική κατάρτιση καθηγητών της Ισπανικής σαν ξένη γλώσσα. Όπως μας τόνισε η Γενική Διευθύντρια των Ινστιτούτων Θερβάντες ανά τον κόσμο Κάρμεν Καφαρέλ, αυτό που ξέρουν να κάνουν καλύτερα είναι να διδάσκουν ισπανικά σε ξένους, εκεί έχουν την μεγαλύτερη εμπειρία. Έτσι έχουν τις απαραίτητες τεχνικές και πρακτικές γνώσεις για να εκπαιδεύσουν τους δασκάλους της γλώσσας, να μοιραστούν τις εμπειρίες και να βοηθήσουν στην βελτίωση του επιπέδου διδασκαλίας των ισπανικών στα ελληνικά σχολεία. Επίσης, έχουν την δυνατότητα να ενημερώνουν το ελληνικό κράτος και το Υπουργείο Παιδείας για τις αντίστοιχες κινήσεις και ενέργειες που γίνονται αυτήν την στιγμή σε διάφορες χώρες ανά τον κόσμο, όπως στη Βραζιλία, τις Φιλιππίνες κλπ.
Η Adriana Martínez, Διευθύντρια και Εκδότρια του Sol Latino, έθεσε την ερώτηση αν θα επεκταθούν τα μαθήματα γλώσσας που ήδη γίνονται τα πρωινά του Σαββάτου στα παιδιά με γονείς Ισπανούς, και στα παιδιά με γονείς από την Λατινική Αμερική. Ο διευθυντής του Θερβάντες απάντησε ότι πράγματι σκοπεύουν να επεκτείνουν τα μαθήματα και σε παιδιά με γονείς Λατινοαμερικάνους αλλά και από μεικτές οικογένειες ισπανόφωνων και Ελλήνων. Το τμήμα που λειτούργησε αυτήν τη σχολική χρονιά θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο και είχε πιλοτική μορφή, αν όμως υπάρξει ενδιαφέρον, σαφώς υπάρχει δυνατότητα να δημιουργηθούν περισσότερα τμήματα, καθώς δεν υπάρχει πια ο περιορισμός αιθουσών του παλαιού κτηρίου. Υπάρχουν βέβαια πρακτικές δυσκολίες λόγω του διαφορετικού επιπέδου γνώσεων των παιδιών (καθώς σε άλλα σπίτια ομιλείται η ισπανική και σε άλλα όχι), αλλά υπάρχει η διάθεση για ανάπτυξη του θέματος, πάντα τα Σάββατα, καθώς βολεύει αυτή η ημέρα τους γονείς εφόσον τα παιδιά δεν πηγαίνουν σχολείο.
Η κα Καφαρέλ συμπλήρωσε ότι πριν 2 χρόνια, όταν χάραξαν τις νέες στρατηγικές των Ινστιτούτων Θερβάντες ανά τον κόσμο, έβαλαν στην πρώτη γραμμή τα παιδιά, και για την εκμάθηση των Ισπανικών αλλά και για την μετάδοση των Ισπανόφωνων Πολιτισμών. Γι αυτό το λόγο θέσπισαν και το πτυχίο Diploma Escolar, για το οποίο ζήτησε περισσότερες διευκρινίσεις η Ana de Miguel, εκπρόσωπος του Atenas Digital. Αυτό το δίπλωμα δίνεται σε παιδιά ηλικίας 12-16 χρόνων και αποτελεί ένα πιστοποιητικό γνώσεων DELE του Ινστιτούτου Θερβάντες. Στην Ελλάδα για πρώτη φορά δίνονταν εξετάσεις την ημέρα των εγκαινίων στο Ελληνογαλλικό Σχολείο της Αγίας Παρασκευής (εφόσον ο χώρος του Θερβάντες ήταν κλειστός για το κοινό, λόγω της Συνέντευξης Τύπου και της τελετής των εγκαινίων αργότερα). Στόχος του Ινστιτούτου Θερβάντες είναι όταν τα παιδιά τελειώσουν το Γυμνάσιο να μπορούν να έχουν ένα πιστοποιητικό γνώσεων, αλλά περιμένουν ταυτόχρονα να λειτουργήσει και το Υπουργείο Παιδείας προς αυτήν την κατεύθυνση, ιδίως τώρα που τα Ισπανικά έχουν μπει στην δευτεροβάθμια βαθμίδα εκπαίδευσης.
Ένα ακόμα θέμα που τέθηκε ήταν το γιατί υπάρχει τόσο αυξημένο –σύμφωνα με τον αριθμό υποψηφίων για πτυχία DELE- ενδιαφέρον στην Ελλάδα για τα Ισπανικά. Ο κ. Αγιένσα θεωρεί ότι η Ελλάδα με την Ισπανία είναι όμοιες χώρες, με πολλά κοινά στοιχεία, κουλτούρα, έθιμα, συνήθειες και κλίμα. Πιστεύει ότι η Μεσόγειος δημιουργεί ένα συνεκτικό νήμα που ενώνει τις χώρες που βρέχονται από αυτήν. Γι αυτό και σπουδαίοι Έλληνες ποιητές όπως ο Ελύτης και ο Γκάτσος έχουν ασχοληθεί με την Ισπανία, φέρνοντάς την έτσι ακόμα πιο κοντά στο ελληνικό κοινό. Επίσης, έχει διαπιστώσει ο ίδιος ότι οι Έλληνες έχουμε μια ιδιαίτερη ευκολία να μαθαίνουμε ξένες γλώσσες και καθώς η ισπανική είναι μια γλώσσα με συγκεκριμένη σχετικά απλή δομή και εύκολη προφορά, είναι ιδανική για να μπορέσει να την κατακτήσει εν μέρει γρήγορα και εύκολα ο Έλληνας μαθητής. Αναφέρθηκε μάλιστα στο παράδειγμα μιας μαθήτριας του Θερβάντες που συνάντησε στους διαδρόμους την πρώτη μέρα των μαθημάτων της στα Ισπανικά και του ζήτησε μια πληροφορία στα ελληνικά, ενώ μετά μόλις 4 μήνες είχε ήδη ανέβει επίπεδο στην τάξη και είχε καταφέρει να μιλά ισπανικά, σε βασικό επίπεδο βέβαια, τόσο όμως ώστε να συνεννοείται για το που βρίσκεται μια αίθουσα ή να φέρνει εις πέρας μια στοιχειώδη συνομιλία.
Ένα θέμα που συζητήθηκε είχε ήταν το τί μπορεί να κάνει το Ινστιτούτο Θερβάντες για τους μαθητές που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο εκμάθησης της γλώσσας αλλά στην πορεία -λόγω μή εξάσκησης- αρχίζουν να την ξεχνούν. Υπάρχουν ήδη actividades culturales στις οποίες μπορούν να πάρουν μέρος όσοι ενδιαφέρονται να διατηρήσουν μια επαφή με την ισπανική, καθώς και τάξεις conversación. Και πάλι, σε αυτό το σημείο ο κ.Αγιένσα μας θύμησε ότι το Ινστιτούτο είναι ανοιχτό σε προτάσεις αρκεί να υπάρχει ζήτηση από μαθητές, τώρα που υπάρχει πλέον ο απαραίτητος χώρος και περισσότερες δυνατότητες για να διευρυνθούν τα τμήματα.
Η συνέντευξη έκλεισε με ερωτήσεις και σχολιασμό και πάλι για τον δυναμισμό και την ανερχόμενη πορεία της εξάπλωσης των Ισπανικών όχι μόνο σε ελληνικό, αλλά και διεθνές επίπεδο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα ισπανικά είναι η τέταρτη γλώσσα του κόσμου σύμφωνα με τον πληθυσμό που την μιλάει και η δεύτερη γλώσσα διεθνούς επικοινωνίας. Η κα Καφαρέλ μας εξήγησε ότι βέβαια πριν δημιουργήσουν ένα Ινστιτούτο Θερβάντες σε μία χώρα προβαίνουν σε μία σειρά ερευνών. Στη συνέχεια και μετά την δημιουργία του Ινστιτούτου, συνεχίζουν την έρευνα επικεντρώνοντας στους μαθητές και ρωτώντας τους γιατί ξεκίνησαν να διδάσκονται ισπανικά. Ειδικά στην Ασία οι μαθητές θεωρούν ότι θα τους βοηθήσει στη δουλειά τους, ότι το μεγαλύτερο κέρδος θα είναι σε επαγγελματικό επίπεδο, καθώς «κοιτούν» κυρίως προς την Λατινική Αμερική. Σίγουρα παίζει μεγάλο ρόλο το ότι είναι μια εύηχη γλώσσα. Ταυτόχρονα, η γνώση της βοηθά ιδιαίτερα στα ταξίδια σε πολλά μέρη του κόσμου αλλά και στην παρακολούθηση των τεχνών (για παράδειγμα η ισπανόφωνη μουσική κερδίζει εκατομμύρια θαυμαστών κάθε χρόνο). Δηλαδή τα ισπανικά είναι απαραίτητα για γλωσσικό αλλά για πολιτιστικό τουρισμό. Η διαφορά όμως τα τελευταία χρόνια –και αυτό είναι ίσως το πιο ενδιαφέρον συμπέρασμα που βγήκε κατά τη διάρκεια αυτής της Συνέντευξης Τύπου- είναι ότι ενώ παλαιότερα η Ισπανική γλώσσα θεωρούνταν σχετικά εύκολη στην εκμάθηση και με μεγάλη παράδοση, σήμερα θεωρείται χρήσιμη για δουλειά και επαγγελματική αποκατάσταση, έχει δηλαδή αποκτήσει και οικονομική –πέραν της πολιτιστικής- αξία. Γι αυτό το λόγο γίνεται προσπάθεια σε όλα τα Ινστιτούτα Θερβάντες που υπάρχουν στον κόσμο να αναπτυχθούν και τα εμπορικά ισπανικά, μέσα από τον εκάστοτε εργασιακό χώρο, τις εταιρίες, το ίντερνετ. Χρειάζεται βέβαια ταυτόχρονα συνεργασία με τα Πανεπιστήμια της κάθε χώρας και δημιουργία και ανάπτυξη δομών προς αυτήν την κατεύθυνση, έτσι ώστε μέσω της συνεργασίας όλων των αρμοδίων φορέων να εστιαστεί το ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της εκμάθησης και της χρήσης των ισπανικών στον χώρο των negocios.
Το κείμενο δημοσιεύτηκε αρχικά στο ispania.gr, εκ μέρους του οποίου πήρα μέρος στην Συνέντευξη Τύπου. Περισσότερες φωτογραφίες από την συγκεκριμένη εκδήλωση αλλά και τους χώρους του νέου κτηρίου του Ινστιτούτου Θερβάντες, υπάρχουν εδώ .
No comments:
Post a Comment