Η κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας δεν περιορίζεται στα ελληνικά blogs ερασιτεχνικού ενδιαφέροντος και περιεχομένου.
Οταν κατηγορείται και καταδικάζεται ένας διεθνώς αναγνωρισμένος και πολυβραβευμένος συγγραφέας, τότε τί πρέπει να σκεφτεί ο μελετητής του έργου του;
Μου ζητήθηκε πρόσφατα να γράψω μια εργασία για τον Περουβιάνο συγγραφέα Alfredo Bryce Echenique. Και έτσι ανακάλυψα ότι πριν λίγες μέρες καταδικάστηκε σε πρόστιμο που αντιστοιχεί σε αξία 57.258 δολαρίων, από τον επίσημο δικαστικό οργανισμό του Περού Instituto Nacional de Defensa de la Competencia y de la Protección de la Propiedad Intelectual de Perú (INDECOPI) για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας σε 16 άρθρα που ανήκουν σε 15 διαφορετικούς συγγραφείς και δημοσιεύτηκαν κυρίως στο ισπανικό περιοδικό "Jano".
Ο ίδιος -όπως διαβάζω σε ιντερνετικές πηγές που παραθέτω στο τέλος- αρχικά έδωσε μια ειρωνική απάντηση ότι επρόκειτο για "αφιέρωμα" στους συγγραφείς των οποίων τα κείμενα φέρεται να έχει οικειοποιηθεί. Στην συνέχεια προσπάθησε να στρέψει την προσοχή του κοινού και του δικαστηρίου στο ότι όλα αυτά είναι μια προσπάθεια αμαύρωσης της φήμης του επειδή ήταν εναντίον του πρώην Προέδρου του Περού, Alberto Fujimori.
Ο δικηγόρος του ισχυρίστηκε ότι αφού τα άρθρα δεν δημοσιεύτηκαν αρχικά σε έντυπα του Περού, δεν μπορεί να δικαστεί σύμφωνα με τους περουβιάνικους νόμους για το συγκεκριμένο αδίκημα κλοπής πνευματικής ιδιοκτησίας. Πρόσθεσε ότι ούτως ή άλλως δεν είχε δοθεί η άδεια του Bryce Echenique για τις δημοσιεύσεις αυτών των άρθρων (για κάποια από αυτά έχει κατηγορήσει την γραμματέα του ότι εκείνη ευθύνεται για την παράνομη δημοσίευση).
Πολλά και καταιγιστικά φαίνονται να είναι τα στοιχεία εναντίον του. Και βέβαια υπάρχει και η καταδικαστική απόφαση ενός επισήμως αναγνωρισμένου διεθνώς δικαστηρίου. Οχι βέβαια ότι αυτό από μόνο του λέει πολλά... μήπως συχνά η προσπάθεια εξεύρεσης της αλήθειας και επιβολής δικαιοσύνης από αναγνωρισμένους διεθνώς φορείς δεν είναι λανθασμένη, ηθελημένα ή αθέλητα;
Αναρωτιέμαι τελικά κατά πόσο μπορεί η πράξη της κλοπής πνευματικής ιδιοκτησίας να αλλοιώσει και να μειώσει την σημαντικότητα του έργου ενός δημιουργού. Πόση σημασία έχει η ιδιοκτησία και η καταγωγή όταν μιλάμε για πολιτισμό; Από την άλλη, όταν κάποιος δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει το πνευματικό έργο κάποιου άλλου σαν δικό του, τί μηνύματα περνά; Οτι ζούμε σε μια εποχή που δοξάζεται η κλοπή, που μετρά το αποτέλεσμα και όχι η διαδικασία, που ο σκοπός αγιάζει τα μέσα; Πολλά τα ερωτήματα. Και μια ακόμα πικρή γεύση στα χείλη.
www.larepublica.pe
www.diariojuridico.com
www.elpais.com
www.clarin.com
www.nortecastilla.es
www.ecdotica.com
www.elcomercio.com.pe
www.literaturas.com
2 comments:
Απαπαααα....
Λες να έχει ανακαλύψει και την νταρδιριάδα μου και να μου την κλέψει;;;
Ο θεός της καμήλας να σε φυλάει, χαχα!
Post a Comment