Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ισπανίας στην Αθήνα και το Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας
Η ανάλαφρη, a la Rossini, εισαγωγή της όπερας «Οι ευτυχείς σκλάβοι» του Ισπανού Χουάν Κρισόστομο Αρριάγα. Η Ισπανική Συμφωνία του Εντουάρ Λαλό, από τα εντυπωσιακότερα έργα του βιολιστικού ρεπερτορίου, με σολίστ τον μόλις 24χρονο Ισπανό δεξιοτέχνη Ρουμπέν Μεντόθα. Και δύο περίφημα έργα των Κριστόφ Βίλιμπαλντ Γκλουκ και Ρίχαρντ Στράους, εμπνευσμένα από τον θρυλικό γόη Δον Ζουάν. Αυτά τα, απείρως γοητευτικά, έργα ισπανικής καταγωγής ή θεματολογίας, συνθέτουν το πρόγραμμα της τέταρτης συναυλίας του Κύκλου «¡España!» της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, την Παρασκευή 15 Μαρτίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την μουσική διεύθυνση του καταξιωμένου αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού.
Γεννημένος το 1806 στο Μπιλμπάο, ο Χουάν Αρριάγα, «ο Ισπανός Μότσαρτ» όπως τον αποκαλούσαν οι σύγχρονοί του, άρχισε να συνθέτει σε ηλικία μόλις έντεκα ετών. Μέχρι τα είκοσί του χρόνια που πέθανε από φυματίωση, είχε προλάβει να δημιουργησει περίπου τριάντα έργα, συμπεριλαμβανομένων αρκετών συμφωνιών, μερικών φωνητικών έργων κοσμικής αλλά και θρησκευτικής μουσικής, καθώς και τριών κουαρτέτων. Από την, γεμάτη πρωτότυπες μουσικές ιδέες, όπερα με τίτλο Οι ευτυχείς σκλάβοι (Los esclavos felices), την οποία είχε συνθέσει σε ηλικία μόλις δεκατριών ετών, για να την παρουσιάσει στο θέατρο του Μπιλμπάο, σήμερα σώζεται μόνον η εισαγωγή. Το υπόλοιπο έργο καταστράφηκε από τη φθορά του χρόνου.
Γραμμένη ειδικά για τον βιρτουόζο Ισπανό βιολονίστα Πάμπλο ντε Σαραζάτε, η Ισπανική Συμφωνία αποδείχτηκε η πιο ανθεκτική στον χρόνο δημιουργία του Γάλλου συνθέτη Εντουάρ Λαλό. Αντλώντας το μουσικό του περιεχόμενο από τον χώρο της ισπανικής μουσικής, το έργο, το οποίο ο ίδιος ο συνθέτης του περιέγραψε ως «ένα βιολί που ίπταται πάνω από την αυστηρή φόρμα μιας παλιάς συμφωνίας», είχε κάνει πρεμιέρα το 1875 στο Παρίσι, με σολίστ τον Σαραζάτε. Η επιτυχία του συνέβαλε καθοριστικά στην καταξίωση του Λαλό.
Η συνάντηση στην Βιέννη το 1761 του Κριστόφ Βίλιμπαλντ Γκλουκ με τον Ιταλό ποιητή και λιμπρετίστα Ρανιέρι Καλτσαμπίγκι υπήρξε καταλυτικής σημασίας και για τους δύο. Η πρώτη απόπειρα να συνεργαστούν έγινε, παραδόξως, για ένα μπαλέτο, το οποίο, με τίτλο Δον Ζουάν ή Το πέτρινο συμπόσιο, βασιζόταν στην περίφημη εκδοχή της ιστορίας του Ισπανού γόη από τον Μολιέρο (1665). Η πρεμιέρα δόθηκε στην Βιέννη το 1761, έναν χρόνο προτού η συνεργασία Γκλουκ και Καλτσαμπίγκι καρποφορήσει το αριστούργημα Ορφέας και Ευρυδίκη, όπερα – σταθμό για την εποχή της.
Ο Ρίχαρντ Στράους έκανε τα πρώτα σχεδιάσματα για ένα συμφωνικό ποίημα με θέμα τον Δον Ζουάν στην διάρκεια ενός ταξιδιού του στην Ιταλία, τον Μάιο του 1888. Το έργο ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς και η πρεμιέρα του έγινε στη Βαϊμάρη τον Νοέμβριο του 1889, υπό τη διεύθυνση του συνθέτη. Η επιτυχία του έργου που δεν επιχειρεί να απεικονίσει τον ήρωα ως αχόρταγο και ανήθικο καρδιοκατακτητή, αλλά ως ιδεαλιστή του οποίου οι ερωτικές περιπέτειες νοούνται ως μάταιη αναζήτηση της ιδανικής γυναίκας, ήταν ανεπανάληπτη• τα αμέσως επόμενα χρόνια παίχτηκε πάμπολλες φορές, απογειώνοντας την φήμη του Στράους εντός και εκτός γερμανικού εδάφους.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
-----------------------------------------------------------------------
Παρασκευή, 15 Μαρτίου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
ΧΟΥΑΝ ΚΡΙΣΟΣΤΟΜΟ ΑΡΡΙΑΓΑ (1806-1826)
«Οι ευτυχείς σκλάβοι», εισαγωγή για ορχήστρα
ΕΝΤΟΥΑΡ ΛΑΛΟ (1823 – 1892)
Ισπανική Συμφωνία για βιολί και ορχήστρα σε ρε ελάσσονα, έργο 21
ΚΡΙΣΤΟΦ ΒΙΛΙΜΠΑΛΝΤ ΓΚΛΟΥΚ (1714 – 1787)
Μουσική μπαλέτου από τον Δον Ζουάν
ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ (1864 – 1949)
Δον Ζουάν, έργο 20
Σολίστ Ρουμπέν Μεντόθα, βιολί
Μουσική Διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός
Τιμές εισιτηρίων: €25 (Διακ.), 20, 15, 10, 5 (φοιτητές, νέοι έως 25, άνεργοι, ΑΜΕΑ)
Πληροφορίες: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών Τ. 210 7257601-3
Αγορά εισιτηρίων: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Τ. 210 7282333
*Tης συναυλίας θα προηγηθεί στις 19:45 δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.
No comments:
Post a Comment