Tuesday, January 28, 2014

Λαχανόρυζο των γονιών μου, με δόση Μάργας

Οι γευστικές αναμνήσεις που έχουν την ρίζα τους στην παιδική μας ηλικία, αποτελούν συνήθως μια γερή βάση για την δημιουργία των δικών μας συνταγών, προσαρμοσμένων όμως στην εποχή που ζούμε αλλά και στα προσωπικά μας γούστα.

Το ζητούμενο για μένα είναι να μην μένουμε στάσιμοι... να αναζητούμε καινούργια μονοπάτια, να προσπαθούμε να εξελισσόμαστε, ακόμα και αν αυτό αφορά στην σχέση μας με την κατσαρόλα, το ψυγείο και το ντουλάπι με τα τρόφιμα.

Καμιά φορά, τα ίδια τα υλικά (ή η έλλειψή τους), μας οδηγούν σε αναγκαστικούς πειραματισμούς που μπορούν να μας εκπλήξουν ευχάριστα. Μιλάμε πάντα για σπιτική κουζίνα και για "απλή" και ειλικρινή μαγειρική.

Ένα στρουμπουλό λάχανο "από το χωριό" δημιουργούσε μποτιλιάρισμα εδώ και λίγες μέρες στο τελευταίο ράφι του ψυγείου, οπότε σήμερα αποφάσισα να κάνω το Λαχανόρυζο των γονιών μου, ένα πιάτο που όταν ήμουν πιτσιρίκα μας άρεσε να γευόμαστε τον χειμώνα και αυτήν την συνήθεια την πέρασα και στην δική μου οικογένεια. Ήμουν σίγουρη ότι στο συρτάρι με τα αλλαντικά υπήρχε ένα πακέτο μπέικον, παρότι τα τελευταία χρόνια προσπαθώ να το χρησιμοποιώ ελάχιστα, στα πλαίσια μιας πιο "υγιεινής" διατροφής. Αυτό που δεν είχα αντιληφθεί ήταν ότι το μπέικον είχε από καιρό "αποδημήσει" και δεν ήταν πλέον κατάλληλο για να καταναλωθεί. Ένοιωσα ιδιαίτερα άσχημα που χρειάστηκε να το πετάξω και έδωσα υπόσχεση στον εαυτό μου και στο ψυγείο μου ότι δεν θα αγοράσω ξανά αλλαντικό, αν δεν έχω υπόψη μου σε τί συγκεκριμένα θα το χρησιμοποιήσω σε διάστημα μίας εβδομάδας.

Το λάχανο όμως είχε ήδη χονδροκοπεί, οπότε, το λαχανόρυζο έπρεπε να γίνει. Χωρίς μπέικον; Χωρίς το συστατικό που οι γονείς μου θεωρούσαν το μυστικό αυτής της συνταγής, όταν μάλιστα ο άνδρας της οικογένειας θέλει συνήθως πρωτείνη στο φαγητό του και κάπως έτσι ξεγελιέται; Πρόβλημα!

Στο μυαλό μου ήρθε το λάχανο που έφτιαξε τις προάλλες η αγαπημένη μας Μάργα στο Εργαστήρι Ισπανικής Κουζίνας του Abanico, το Bund Gobi Aur Narial, ένα είδος συνοδευτικού με ινδικές επιρροές. Βασικό συστατικό είναι η τριμμένη καρύδα, που δεν είχα. Όμως, στο ντουλάπι υπήρχε κονσέρβα με γάλα καρύδας, που θα μπορούσε να βοηθήσει την κατάσταση. Το πείραμα έγινε, παντρεύτηκαν δυο συνταγές και αρκετοί κόσμοι, και το αποτέλεσμα -παραδόξως- ήταν γευστικά μια ευχάριστη έκπληξη!

Λαχανόρυζο των γονιών λοιπόν, με γερή δόση Μάργας!

Υλικά
1 στρουμπουλό φρέσκο λάχανο χονδροκομμένο
3 μεγάλα καρότα στο χονδρό μέρος του τρίφτη
3 μεγάλα κρεμμύδια σε φέτες
μισό πακέτο μανέστρα
άνιθος
μαϊντανός
κύβος βοδινού
ελαιόλαδο
κρασί λευκό
worcestershire sauce
μισή κονσέρβα γάλα καρύδας
αλάτι καπνιστό
πάπρικα
μοσχοκάρυδο
τσίλι
ρίγανη
κίμινο
κόλιανδρος
 
Εκτέλεση
Χρησιμοποίησα χύτρα ταχύτητας (όχι, δεν αποτάσσομαι τον σατανά, με βολεύει σε κάποια φαγητά), οπότε οι χρόνοι θέλουν προσαρμογή αν χρησιμοποιήσει κανείς κανονική κατσαρόλα.
Σώταρα τα κρεμμύδια στο λάδι, έσβησα με το κρασί και πρόσθεσα το λάχανο.
Στην συνέχεια έριξα τα μπαχαρικά, την worcestershire sauce και άφησα να μαγειρευτεί ελαφρά το λάχανο για 5 λεπτά με ανοιχτό το καπάκι.
Πρόσθεσα την μανέστρα, τον άνιθο και τον μαϊντανό, ζεστό νερό, έκλεισα το καπάκι και άφησα να μαγειρευτεί το φαγητό για 10 λεπτά από το σφύριγμα της βαλβίδας.
Όταν άνοιξα το καπάκι, τσέκαρα την γεύση και χρειάστηκε να προσθέσω και άλλο αλάτι.
Χαμήλωσα το μάτι της κουζίνας στο μισό και πρόσθεσα το γάλα καρύδας. Σε 5 λεπτά το φαγητό ήταν έτοιμο. Πρόσθεσα λίγο τσίλι προσπαθώντας να εξισορροπήσω την έντονη γεύση από το γάλα καρύδας και να δώσω ένα πιο πικάντικο αποτέλεσμα.
Αντιστάθηκα στον πειρασμό να προσθέσω μαύρες σταφίδες μουλιασμένες σε λευκό κρασί και καβουρδισμένα κουκουνάρια, που πιστεύω ότι θα ταίριαζαν ιδιαιτέρως. Θα μπορούσε επίσης να γίνει πιο ευπαρουσίαστο αν α.δεν είχα χρησιμοποιήσει χύτρα οπότε έτσι θα υπήρχε μεγαλύτερος έλεγχος στο χρόνο μαγειρέματος, β.αν αντί για μανέστρα είχα βράσει σε άλλη κατσαρόλα άγριο ρύζι και το είχα προσθέσει στο λάχανο προς το τέλος μαζί με το γάλα καρύδας και γ.αν είχα τσιγαρίσει αρχικά τα μπαχαρικά, πριν προσθέσω το κρεμμύδι (βασική αρχή της ινδικής κουζίνας).


Ακόμα και έτσι πάντως, χωρίς να υπάρχει μπέικον, ένα εύκολο, φτηνό, νόστιμο και χορταστικό πιάτο με βασικό υλικό το λάχανο, προστέθηκε στις αγαπημένες μου συνταγές. Το μόνο που λείπει είναι οι γονείς μου, που θα ήθελα πολύ να μπορούσαν να το δοκιμάσουν και να μου πουν την γνώμη τους αλλά...

No comments: